Așezăm cele mai importante concepte ale universului de arome în note simple și ușor de înțeles.
La fel ca vinificația, parfumeria este extrem de bogată în termeni diferiți - atât simpli, al căror sens este ușor de ghicit prin analogie, cât și complicați, care pot fi explicați doar de profesioniști și oameni care sunt cu adevărat interesați de universul aromelor și de legile parfumeriei. Nu este necesar să te grăbești și să memorezi semnificațiile a zeci de cuvinte, doar pentru a evita situațiile incomode cu consultanții din buticuri. Mai jos, am compilat un top list cu cele mai comuni și utili termeni de parfumerie cu care nu vă veți simți niciodată într-o situație incomodă.
"Sillage"
În română, Siaj este un termen preluat din navigatie care desemnează spuma pe care o ambarcațiune o lasă în spatele său atunci când se deplasează pe apă. În parfumerie, Siaj definește proiecția parfumului în mediul ambiant și efectul olfactiv asupra celor din jur. Unitatea de măsură acestui termen este metrul. Cu cat un parfum este perceput de la o distanța mai mare față de sursă, cu atat siajul este mai mare.
"Notă"
Notele sunt diferite „mirosuri” care sunt conținute într-o sticlă de parfum. De obicei, fiecare parfum conține trei tipuri de note - componentele cheie ale așa-numitei piramide olfactive: note principale (sau de sus), inimă (mijlocie) și note de bază.
Notele de vârf sună cel mai puternic și oamenii le percep adesea ca fiind unice, iconice pentru un anumit parfum. Durata lor variază de la 5 la 10 minute.
Notele de inimă ale parfumului reprezintă variații mai delicate ale notelor de vârf, iar durata lor variază de la 20 de minute la o oră.
De fapt, notele inimii ne conduc lin la stadiul final al deschiderii parfumului - sunetul notelor de bază care formează scheletul întregului parfum. Durata sa este de 24 de ore sau mai mult.
"Dry Down"
Acest termen, ciudat la prima vedere, denotă momentul deschiderii parfumului sau, mai bine zis, trecerea de la notele superioare și mijlocii la cele de bază. Cu alte cuvinte, acest cuvânt caracterizează sunetul final al parfumului - după ce a trecut ceva timp de la aplicarea sa („dry”) și se „calmează” treptat pe piele („down”) și întotdeauna în diferite căi. Chiar și în raport cu același parfum, dry down-ul este întotdeauna individual și depinde de caracteristicile fiziologice ale unei persoane și de mirosul său „personal”.
"Coardă"
Este un termen fundamental în parfumerie. În medie, într-o coardă a unui parfum numărăm de la trei până la patru note diferite. Anume cu ea parfumerii încearcă să lucreze cu deosebită atenție până nu sunt convinși că sunetul coardei este pur și bogat.
"Ton"
Tonalitatea în parfumerie reprezintă accentele sau izul de aromă pe care le emite un parfum. În timp ce nota face să se vorbească despre parfumul în ansamblu, tonul se referă întotdeauna la sunetele implicite, interne ale parfumului, care se adună cel mai adesea la o notă completă (la fel ca în muzică) și determină categoria piramidei olfactive.
"Adâncime"
Un indicator al calității unui parfum este adâncimea acestuia. Un parfum de calitate te ghidează prin trei tipuri de note - de la vârf la bază. Și cu cât sunt mai interesante tranzițiile de la una la alta, cu atât este mai iscusit parfumierul. Cu mirosul ales, ar trebui să mergeți într-o călătorie reală, bogată în senzații, aluzii și amintiri, iar dacă acest lucru nu se întâmplă, este foarte posibil să cedați magiei altor sunete.
"Concentraţie"
Concentrația parfumului determină rezistența și durabilitatea acestuia. Conform acestui criteriu, se pot distinge patru categorii principale: parfum, eau de parfum, eau de toilette și eau de cologne. Parfumul are cel mai mare indice de concentrație - de la 15 la 30 la sută din conținutul de uleiuri parfumate. Este urmat de apa de parfum (15-20%), apa de toaletă (5-15%) și apa de colonie (2-4%). Cu cât este mai mare concentrația parfumului, cu atât mai strălucitor și mai lung se va deschide și va rămâne pe pielea ta.
"Absolut"
Absolut este doar un extract bogat care este extras din flori și plante. Trăsătura sa distinctivă este o concentrație mare de uleiuri aromatice, fără de care un parfumier nu muncește, sau o face extrem de rar.
Acum cunoști termenii esențiali legați de parfumerie, astfel că va fi mult mai ușor să-ți alegi aroma potrivită!